Mina ombud – digitala fullmakter lanserade

Bolagsverket har nu lanserat tjänsten Mina ombud. Den ska göra det möjligt för företagare och privatpersoner att skapa och dela ut digitala fullmakter hos alla anslutna inom den offentliga sektorn. – Vi har länge arbetat för detta. När Skatteverket och Bolagsverket är anslutet kommer det att spara mycket tid för våra medlemmar, säger Roland Sigbladh, förbundsdirektör Srf konsulterna.

Vid lanseringen, torsdag 13 oktober, var det enbart möjligt för företagare att skapa fullmakter hos Karlskrona kommun, som också deltagit i utvecklingsarbetet.

– Utöver Karlskrona är det en till två kommuner och myndigheter som ligger närmast att ansluta. Några av dem blir kanske klara i år. Intresset är mycket stort från många men det tar tid att anpassa de existerande e-tjänsterna till den nya, digitala fullmakten och därmed uppnå de fördelar tjänsten innebär, säger Michelle Michelle Ludovici, verksamhetsutvecklare på Bolagsverket.

Bolagsverket har haft i uppdrag att utveckla tjänsten som ett led i arbetet med en nationell gemensam digital infrastruktur. Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, har varit aktivt med stöd och rådgivning under processen. Skatteverket och Bolagsverket har tidigare angett att de ansluter sig till Mina ombud under 2023.

Större projekt

Roland Sigbladh är ledamot i Bolagsverkets insynsråd och har även där fört medlemmarnas, och branschens, talan. I insynsrådet, som kan liknas vid verkets styrelse, sitter även representanter från näringslivet och riksdagen.

– Vi kan se detta som första leveransen i ett större projekt som innebär en lång rad effektiviseringar och automatiseringar som underlättar för bland annat redovisningskonsulter och lönekonsulter, konstaterar Roland Sigbladh.

Två målsättningar

När fler myndigheter, regioner och kommuner anslutit sig till Mina sidor och tjänsten når nästa fas öppnar sig två möjligheter branschen länge efterfrågat:

  • Skriftliga fullmakter ersätts av digitala, vilket underlättar för konsulten att sköta företagets affärer gentemot alla offentliga aktörer.
  • Fullmakten kan hanteras på byrånivå. Företagaren behöver inte avsluta gamla fullmakter eller skapa nya för att någon slutar eller börjar på byrån man anlitar.

– Vi hoppas och verkar förstås för att detta ska införas så snart det är praktiskt möjligt, understryker Roland Sigbladh.

Starten

Det enda som vid lanseringen kan göras via Mina sidor är att en restaurangägare kan dela ut en fullmakt till exempelvis en konsult för att denna ska kunna agera restaurangombud i Karlskrona kommun. Och därmed kunna ansöka om bland annat utskänkningstillstånd å restaurangägarens vägnar.

– Vi är framåt när det gäller sådana här projekt och har jobbat länge tillsammans med Bolagsverket. Vi arbetar strukturerat med utveckling, innovation och digitalisering och att nu kunna koppla digitala fullmakter mot våra e-tjänster kommer att höja kvaliteten ytterligare för våra medborgare, säger Mats Hellman, verksamhetsutvecklare på Karlskrona kommuns digitaliseringsenhet i ett pressmeddelande från Bolagsverket.

Michelle Ludovici betonar att Mina sidor kommer att få en bred samhällsnytta:

– Mina ombud skapar mer nytta ju fler offentliga aktörer som ansluter sig med sina e-tjänster. Med Mina ombud behöver man inga manuella kontroller av fullmakter vilket gör att man slipper mänskliga misstag och kan spara både tid och pengar. De digitala fullmakterna kommer att kunna användas i hela samhället, bland annat inom vård och omsorg, utbildningssektorn och för företag och privatpersoner.

Digitala fullmakter i Mina ombud>>



En guide: E-faktura eller PDF-faktura – vad ska du välja och hur kommer du igång

I takt med att allt fler affärsprocesser digitaliseras, blir frågan om hur fakturering ska ske allt mer aktuell. För många innebär detta ett vägval mellan PDF-faktura och e-faktura. Vad är …

Muntliga avtal gäller i de flesta fall men bör undvikas

För att undvika ord-mot-ord-situationer är skriftliga avtal mellan arbetsgivare och anställda att rekommendera. Det är viktigt särskilt ur arbetsgivarsynpunkt eftersom den anställde vid en …

Vem gör du affärer med?

Vissa saker bör företagare kontrollera eller se över regelbundet. Det kan vara att lägga om lånen eller att hitta en billigare försäkring. En åtgärd du som företagare bör se över en …

Konkurserna ökar – vad tänka på?

Antalet konkurser var 2023 det hösta sedan finanskrisen på 90-talet och trots att våren nu är här syns ingen ljusning. Det ligger många riskfaktorer bakom den ökade konkursvågen enligt …

Jens Nylander: ”Noggrannare leverantörskontroller kan förhindra ekonomisk brottslighet”

De kriminella blir allt mer raffinerade och allt fler företagare vittnar om att de utsätts för bedrägerier. I denna verklighet blir det allt viktigare för företagare att inte bara känna …

Så kan företagaren motverka penningtvätt

Penningtvätt är ett globalt problem som bland annat innebär att företag används för att tvätta illegalt intjänade pengar. Victoria Müller, kvalitetsrådgivare på branschorganisationen …

Omfördela skattereduktioner i inkomstdeklarationen

En skattereduktion minskar den skatt som en fysisk person ska betala. Det innebär att man behöver betala tillräckligt med skatt för att kunna tillgodoräkna sig en skattereduktion. Vissa …

Så kan du jämna ut företagets resultat med skattemässiga dispositioner

När en enskild näringsidkare vill jämna ut det skattemässiga resultatet finns det tre olika skattemässiga dispositioner att använda sig av: avsättning till periodiseringsfond respektive …

Vad kommer Skatteverket att kontrollera i år?

Nyligen öppnades möjligheten att deklarera digitalt (19 mars) och Skatteverket har också informerat vad myndigheten kommer att granska i år när det gäller privatpersoners deklarationer. I …

Nya bud för samfälligheter som inte är skattskyldiga för moms

I februari meddelade Högsta förvaltningsdomstolen att samfällighetsföreningar inte ska ta ut moms på bidrag som föreningen tar ut från sina medlemmar. Avgörandet överensstämmer inte med …

Senaste nytt